Zo combineer je prestatie-informatie in je EMVI-plan + uitgewerkt voorbeeld over ‘Parkeerhinder’

Veel EMVI-plannen schrijvers en opstellers van BVP-dossiers zie ik worstelen met de keuze tussen ‘harde cijfers’ en ‘tevredenheidsscores’. Harde cijfers zoals aantallen klachten, aantallen schades, aantal tonnen CO2 reductie en aantal negatieve bevindingen bij audits, komen aan de ene kant heel sterk over omdat het feitelijke informatie is. Aan de andere kant zegt het de beoordelaar ook weer niet zo heel veel, want hoe goed is het als je slechts 6 klachten per maand hebt gehad over geluidshinder? Bij een kortlopend straatwerkklusje zijn 6 klachten erg veel, maar bij de reconstructie van een stationsomgeving die 2 jaar duurt is het weer extreem weinig.

In plaats van harde cijfers kan de EMVI-schrijver ook kiezen voor een ‘tevredenheidsscore’ in zijn prestatiebewering of prestatieonderbouwing. Over tevredenheidsscores wordt echter nogal eens wat smalend gedaan; ‘wat zegt tevredenheid nou eigenlijk’ wordt er dan gezegd.

In beide gevallen mist de beoordelaar informatie om de eerder behaalde of aangeboden prestatie op waarde te kunnen schatten. Een eenvoudige manier om betekenis te geven aan deze harde cijfers is door deze te combineren met een ‘tevredenheidsmeting’. De standaard manier waarop wij dat doen is door de specifieke tevredenheid te meten over de prestatie, dat kan zowel bij de opdrachtgever als bij stakeholders zoals de omgeving van het project.

Zie onderstaand voorbeeld over parkeerhinder bij de reconstructie van een woonwijk waarin we absolute aantallen combineren met een tevredenheidscijfer:

Wij garanderen gem. maximaal 2 klachten per maand over parkeerhinder als gevolg van de werkzaamheden en een tevredenheid van de opdrachtgever op het voorkomen van parkeerhinder als gevolg van de werkzaamheden van een 8 (schaal 1 – 10). Enige parkeerhinder is niet te voorkomen door een combinatie van de huidige parkeerdruk(96%) en het feit dat de verharding van erfgrens tot erfgrens opnieuw ingericht moet worden.

In de afgelopen 3 herinrichtingen van woonwijken (2017 en 2018) die wij uitvoeren hadden wij gemiddeld 1,3 klacht per maand over parkeerhinder als gevolg van de werkzaamheden. Onze opdrachtgevers beoordeelden ons met respectievelijk een 8 een 9,3 en een 8,7 (als gemiddelde van 3 metingen per project) op het voorkomen van onnodige parkeerhinder.

 

De prestatie-indicatoren die je hier voor nodig hebt zijn:
  • Aantal klachten over parkeerhinder als gevolg van de werkzaamheden (meten in prestatieverklaring)
  • Is de OG tevreden over het beperken van parkeerhinder als gevolg van de werkzaamheden? (in klanttevredenheidsonderzoek)
    • 10; Ja, zeer tevreden
    • 8; Ja, tevreden
    • 6; Enigszins, neutraal
    • 4; Nee, ontevreden
    • 2; nee, zeer ontevreden


Succes met toepassen!

Leen Valk

Eigenaar Prestatiedatabank




Zelf prestatiemetingen doen en een database met prestaties opbouwen?

Wij helpen bedrijven om hun prestaties meetbaar te maken op de meest eenvoudige manier. Wij hebben online software inclusief een database met meer dan 200 super-praktische prestatie-indicatoren die je zo kunt gaan gebruiken. Natuurlijk kun je alles zelf aanpassen en inrichten naar je eigen voorkeuren. Als enige koppelen wij onze software met de past-performance database van CROW en met de stichting Bewuste Bouwers.

Klik hier voor de software.




Benieuwd naar onze cursussen?

Cursus Prestatie-informatie bij EMVI en BVP

Cursus EMVI-plannen schrijven
Reactie plaatsen